Problematyka badań prowadzonych przez pracowników Katedry Ekonomii i Polityki Gospodarczej w Agrobiznesie

Polityka gospodarcza, polityka rolna i polityka żywnościowa

  • Makroekonomiczne uwarunkowania rozwoju sektora rolno-żywnościowego,
  • Polityka fiskalna a rozwój sektora rolno-żywnościowego,
  • Polityka pieniężna a rozwój sektora rolno-żywnościowego,
  • Rozwój agrobiznesu jako subsystemu gospodarki narodowej w Polsce i UE,
  • Konkurencyjność polskiego sektora rolno-spożywczego,
  • Wpływ instrumentów Wspólnej Polityki Rolnej na rozwój rolnictwa i obszarów wiejskich,
  • Sytuacja dochodowa i polityka społeczna wobec obszarów wiejskich i ludności rolniczej.

Geografia ekonomiczna, polityka regionalna i polityka rozwoju obszarów wiejskich

  • Polityka regionalna na obszarach wiejskich,
  • Przestrzenne uwarunkowania aktywności ekonomicznej na obszarach wiejskich i rozwój MSP,
  • Regionalne zróżnicowanie rozwoju sektora rolno-żywnościowego,
  • Strategie rozwoju regionalnego i lokalnego,
  • Finanse Unii Europejskiej w rozwoju regionalnym i lokalnym,
  • Problemy rozwoju obszarów wiejskich po akcesji Polski do UE - wpływ instrumentów Wspólnej Polityki Rolnej na rozwój obszarów wiejskich,
  • Determinanty rozwoju agroturystyki.

Ekonomia międzynarodowa

  • Modele równowagi ogólnej i cząstkowej w badaniach konkurencyjności międzynarodowej i budowie scenariuszy rozwoju,
  • Handel zagraniczny i metody pomiaru konkurencyjności międzynarodowej,
  • Bezpośrednie inwestycje zagraniczne w Polsce (krajach UE, na świecie),
  • Finanse międzynarodowe,
  • Badania wpływu liberalizacji światowego handlu rolnego na sytuację rolnictwa w skali globalnej, europejskiej i krajowej,
  • Globalne uwarunkowania rozwoju sektora rolno-żywnościowego,
  • Sytuacja wyżywieniowa (bezpieczeństwo żywnościowe, straty i marnotrawstwo żywności) w skali globalnej i regionalnej.

Ekonomia integracji europejskiej

  • Problemy rozwoju sektora rolno-żywnościowego po akcesji Polski do UE,
  • Sytuacja strukturalna, produkcyjna i efektywnościowa rolnictwa polskiego po integracji z Unią Europejską,
  • Sektor rolny w krajach członkowskich UE, krajach kandydujących do UE oraz krajach Partnerstwa Wschodniego,
  • Polityka strukturalna Unii Europejskiej w rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich,
  • Modelowanie optymalizacji rozdysponowania środków finansowych na rozwój agrobiznesu i obszarów wiejskich w Polsce,
  • Zmiany Wspólnej Polityki Rolnej pod wpływem procesów globalnych i ich konsekwencje regionalne.

Marketing i ekonomika konsumpcji

  • Zachowania konsumenta (modele i wzorce zachowań, determinanty zachowań, proces decyzyjny),
  • Marketing młodzieżowy oraz marketing w sporcie (zachowania rynkowe, aktywność rynkowa, komunikacja marketingowa, determinanty zachowań, segmentacja rynku, sponsoring, produkt i usługa w sporcie),
  • Neuromarketing,
  • Analizy marketingowe (otoczenie marketingowe, strategie marketingowe, plan marketingowy),
  • Ekonomika konsumpcji (ilościowe i jakościowe wzorce spożycia, uwarunkowania konsumpcji, ekonomiczne determinanty i prawidłowości konsumpcji).

Analizy rynkowe

  • Rynki branżowe np. zbożowy, olejarski, mleczarski, piekarski, owocowo-warzywny, gastronomiczny.

Handel detaliczny

  • Zmiany w handlu, postrzeganie placówek handlowych, zwyczaje zakupowe, modele zakupu, kanały dystrybucji produktów żywnościowych.

Ekonomika przedsiębiorstw przemysłu spożywczego

  • Zarządzanie produkcją w przedsiębiorstwach,
  • Systemy jakości,
  • E-biznes,
  • Sprawność innowacyjna przedsiębiorstwa (innovation fitness),
  • Ekonomika mleczarstwa.

Agroturystyka

  • Ekonomika agroturystyki, zarządzanie gospodarstwem agroturystycznym, popyt na usługi agroturystyczne, agroturystyka w świecie, nowe tendencje w agroturystyce.

Problematyka starzenia się społeczeństwa w Polsce, innych krajach Basenu Morza Bałtyckiego oraz w Unii Europejskiej

  • Sytuacja społeczno-ekonomiczna gospodarstw domowych osób starszych, charakterystyka gospodarstw domowych, warunków mieszkaniowych, sytuacji demograficznej, zdrowotnej, dochodowej seniorów, standard ich życia i wzorce konsumpcji.

Ekonomia behawioralna